Ahad, September 07, 2008

Petisyen PR Pensiangan







Hari ini





Baru tadi, saya ditemani saudara Abdul Hamid pergi ke Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu untuk mendapatkan jawapan mahkamah bagi Petisyen Pilihanraya Pensiangan.








Tn Hj Ansari dan Penyokong PR



Tuan Hj Ansari, Pengerusi Perhubungan Keadilan Sabah telah mengemukakan petisyen terhadap pilihanraya Pensiangan dan mahkamah telah menerima bantahan tersebut hari ini. Keputusan mahkamah ini akan dirujuk seterusnya kepada Suruhanjaya Pilihanraya untuk menentukan tarikh pilihanraya di Pensiangan yang dijangkakan berlaku selepas hari raya nanti. Syabas dan tahniah Pakatan Rakyat.....sama-samalah kita nantikan.



Kemarin


Peserta Konvensyen Pendakwah Sabah Kali Ke - 3


Ini kali ke - 2 saya menyertai konvensyen Pendakwah yang diadakan 3 tahun lepas. Berbanding tahun lalu, peserta kali ini lebih ramai yang menghimpunkan para da'ie dari seluruh Sabah.


Turut kelihatan bersama dalam konvensenyen ini iaitu sahabat-sahabat dari PLD Keningau, ABIM,Persatuan Siswazah Sabah, JIM dan banyak lagi. Saya sebagai wakil Yayasan AMAL dalam konvensyen kali ini.


Pada hari terakhir, Konvensyen kali ini telah bersepakat menyatakan 12 resolusi yang dinamakan sebagai "Resolusi 7 Ramadhan 1429H" :


1. Menggesa pihak JAKIM mewujudkan program Diploma Dakwah Lapangan melalui Pusat Latihan Dakwah seliaan JAKIM.


2. Menambah baik program pendidikan yang sedia ada di pusat-pusat latihan JAKIM dengan memfokuskan bidang-bidang seperti kemahiran ICT, Kepimpinan, Komunikasi dan seumpamanya.


3. Menggesa pihak JHEAINS mewujudkan Syukbah Remaja Masjid di setiap masjid dan surau di seluruh negeri sabah yang dipimpin oleh golongan muda contohnya seperti penubuhan Kadet Remaja Masjid.


4. Menggesa kerjasama yang lebih kukuh di antara agensi penguatkuasaan dalam menangani gejala penyelewengan Akidah, sosial dan seumpamanya khususnya dikalangan remaja.


5. Menjadikan masjid mesra remaja sesuai dengan pemartabatan masjid sebagai Pusat Kecemerlangan Remaja.


6. Menggesa pihak-pihak yang berkaitan dengan pembangunan remaja memperuntukkan dana khusus kepaa NGO Islam yang menjalankan aktiviti-aktiviti remaja.


7. Menggesa setiap premis tumpuan orang ramai dan taman-taman perumahan mempunyai masjid dan surau yang terletak di lokasi yang strategik.


8. Melaksanakna penganjuran simposium remaja muslim secara tahunan.


9. Memperbanyakkan latihan-latihan bagi memahami aspirasi remaja dan isu-isu yang berkaitan dengan mereka kepada semua pihak.


10. Menggesa pihak sekolah memperhebatkan lagi program pembinaan jati diri remaja Islam di peringkat sekolah.


11. Menyeru pihak-pihak tertentu yang menganjurkan sambutan keramaian supaya menambil kira pengisian yang tidak merosakkan golongan remaja.


12. Memperbanyakkan aktiviti hiburan dan rekreasi yang berunsurkan Islam.



Tahniah kepada JAKIM dan seluruh pegawai yang terlibat...

0 Komen:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Real Estate. Powered by Blogger