Isnin, September 29, 2008

Keluar 3 Hari...




"..bulan Ramadhan bulan ibadah, pahala digandakan doa diterima.."
. Merdu alunan suara kumpulan Hijjaz, menceriakan perjalanan kami meninggalkan Bandaraya Kota Kinabalu untuk seketika.


Saya, sdr fairuz, sdr Yusri, Cikgu Fakkar dan Cikgu Anuar akan berwisata selama 3 hari dalam misi memburu Lailatul Qadr yang agung itu. Disamping itu, kami akan
memberikan sedikit sumbangan daripada Yayasan AMAL untuk tempat-tempat yang akan kami kunjungi nanti. Antara destinasi yang akan kami tuju iaitu Masjid kg Wonod Telupid, Masjid Daerah Beluran dan PASTI Kinabatangan.



Mudah-mudahan ada rezki....





Masjid Kg Wonod, Telupid



Masjid Kg Wonod



Terhibur hati saya melihat anak-anak kecil Kg Wonod, berlari-lari riang mendapatkan sdr Fairuz....




Sdr Fairuz bersama kanak-kanak Kg Wonod



" pakcik,pakcik...dia belum dapat lagi ". kata seorang kanak-kanak kepada sdr Fairuz



" Mana dia, panggil pigisini "...Kata sdr Fairuz yang sedang dikerumuni anak-anak kecil Kg Wonod.



" Adik ni pandai membaca ka ndak ? "..Tanya sdr Fairuz. Saya hanya memerhati gelagat anak-anak kecil itu dari jauh. Malas nak campurtangan.



" Kalau ndak pandai membaca, nah ambil yang ini. Kalau pandai membaca ambil yang ini"..Sdr Fairuz memberikan sekeping majalah ana muslim. Bukan main gembira lagi adik tersebut, lantas kembali mendapatkan semula kawan-kawannya yang tengah khusyuk membelek-belek majalah ana muslim yang diberikan tadi.



Wajah anak-anak kecil ini, mewarisi ketabahan ibu bapa mereka mengharungi hidup dalam dunia yang dipinggir oleh kemajuan, namun tetap bersyukur dan redha walau dengan hanya rezeki padi huma dan dusun buah-buahan di lereng-lereng bukit. Sejuk hati menatap, timbul rasa kasihan untuk membelai.


...tiba-tiba saya disapa



"...Pakcik, saya pun mau buku jugak.."..seorang adik kecil bertudung comel persis watak utama majalah ana muslim.



" Oh, adik mau jugak. mari sini pakcik bagi buku "...adik tersebut tersenyum gembira. Tahi lalat di bawah bibirnya menambah manis lagi senyumannya. Adik ini masih bersekolah rendah, kalau 'budak ISEUMS', lama sudah saya jatuh hati.



Saya dikhabarkan oleh orang-orang lama disini, terdapat lebih kurang 10 keluarga muallaf yang tinggal agak jauh dari Masjid Kg Wonod. Jauhnya lebih kurang 3 ke 4 batu ke dalam kampung, yang kebanyakkannya terdiri daripada masyarakat Dusun. Tanpa sebarang enjin bermotor boleh masuk ke dalam, keluarga muallaf ini tetap teguh berpegang dengan Islam biarpun terpaksa mewarisi 'papa kedana', kerana itulah perjanjian sebelum memeluk Islam… " kamu tidak boleh mewarisi harta keluarga"…


Ustaz Tasim ( 3 dari kiri ) bergambar dihadapan sekolah agama Kg Wonod

Saya juga kagum dengan semangat Ustaz Tasim selaku tenaga pengajar yang dilantik oleh JAKIM disini. Beliau sanggup mendaki lereng-lereng bukit, melalui denai-denai hanya semata-mata untuk mendidik saudara baru kenal alif, ba, ta dan asas-asas solat. Bagi beliau, itulah usaha yang mampu dilakukannya kerana pendakyah kristian menggunakan wang untuk memujuk semula keluarga yang baru memeluk Islam ini. Saudara baru ini begitu bersungguh sungguh mempelajari Islam, malah mengharapkan agar kami sentiasa datang memberi kuliah di kampung mereka.




Situasi Berbeza


Berbeza pula di alam kampus yang kononnya tempat berhimpun para intelek, walaupun pelbagai program ilmu disajikan tapi hambar dari segi kehadiran. Yang dikejar, yang ditampung habis-habisan hanyalah program-program fasiq bersulam munafiq, berkosmetik dengan apa yang dinamakan sebagai 'semangat patriotik, kebudayaan' dan yang sewaktu dengannya. Yang dicanang, yang di usahakan habis-habisan hanyalah kekeliruan yang faedahnya habis hilang bagai debu-debu berterbangan. Bukannya tidak ada alternatif disediakan, tapi hakikat akal yang tidak mahu tunduk kepada kebenaran walaupun jelasnya seperti matahari terik diatas kepala. Buku-buku yang diusung setiap hari keluar masuk kuliah, hanya menambah maklumat dalam kepala, bukannya ilmu dalam dada. Sebab itu, petunjuk dan kesesatan tidak mampu dibezakan lagi. Nafsu dan akal saling bantu membantu ke jalan kesesatan dan kekeliruan. Sesat lagi menyesatkan. Sanggupkah menukar hidayah dengan kesesatan ? bagaimana mungkin terjadi ?..Nauzubillahi minzalik...



Belilah hidayah Allah biar semahal mana sekalipun. Juallah kesesatan dengan harga yang paling mahal, biar tiada seorang pun didunia ini mampu membelinya.



Ke Beluran


Rombongan kami bertolak meninggalkan kg Wonod dengan harapan, kami akan membantu sedaya yang mungkin. Saudara seIslamku, genggamlah Islam walau seperti menggenggam bara api.


Kami meneruskan pemburuan kami ke destinasi yang seterusnya iaitu Beluran..




0 Komen:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Real Estate. Powered by Blogger