Khamis, September 25, 2008

PASTI di Kg Lobou





Sekali lagi, rezeki berbuka puasa saya bersama masyarakat Dusun di Kg Lobou. Semenjak dua menjak ni, saya begitu dekat dengan masyarakat Dusun.
Seperti di kampung lain, suasana 50/50 muslim dan non muslim adalah suasana yang biasa saja.

Mungkin ada hidayah yang menanti, di penghujung kegelapan menanti kasih-Nya


tuhan....Kita ada urusan dakwah yang belum beres




Lihat itu..para petugas sedang membahagi-bahagikan sumbangan berbentuk buah kurma yang akan diberikan penduduk kampung. Istimewanya kurma Aslam produk ni kerana tertera disitu " Sumbangan Ikhlas oleh Y.b Ustaz Nasharudin Mat Isa "










Selesai solat maghrib, Cikgu Anuar memberikan tazkirah mengingatkan semua yang hadir tentang malam Al Qadr. Pada masa yang sama, PASTI Kg Lobou ditubuhkan selepas setahun lebih penantian orang-orang kampung. Pelajar non muslim pun akan diterima masuk sebagai murid di PASTI ini.










Bumi yang subur


Jika anda tahu, bumi Sabah ini adalah bumi yang paling subur untuk dakwah. Seperti benih yang ditanam, disiram dan dibaja setiap hari. Hari esok, minggu depan, satu persatu tunasnya tumbuh dan akarnya menjalar terhunjam ke bumi. Setelah itu, dedahannya menjulang tinggi, mencapah lalu peputiknya pun tumbuh mengerumuni ranting-rantingnya. Akhirnya, ia tumbuh besar menjadi pohon yang rendang dan lebat dengan buah-buahan yang senang untuk dipetik. Pohon itu juga menjadi tempat berteduhnya musafir yang dalam pemergian, singgah sebentar sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi yang di tuju.



Begitulah ibaratnya dakwah....hari ini kita tanam benihnya, esok kita petik hasilnya




.....Salam Lebaran semuanya.....




0 Komen:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Real Estate. Powered by Blogger