Khamis, September 11, 2008

Ke Pejabat BPR

Semalam saya ke pejabat Badan Pencegah Rasuah.


Pada pukul 12.00 tengah hari, saya dihubungi pejabat Ketua Pemuda KEADILAN Sabah iaitu Bro Razak. Beliau meminta senarai nama wakil Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah yang akan ikut serta menyerahkan laporan di Pejabat Badan Pencegah Rasuah.




Isunya berkenaan kenyataan Dato' Yong Teck Lee dalam Utusan Melayu kalau tidak silap saya yang mengatakan dua ADUN yang terlibat dengan perjumpaan di Taiwan kerana mendapat 'hadiah wang saku' berjumlah RM 50,000.00

Selesai bertemu dengan wakil pengarah BPR, kami ditemu ramah oleh wartawan yang datang termasuk daripada Utusan Melayu yang agak mengenali saya.

Hmm...politik di Sabah, sinonim dengan jurus lompat melompat. 16 September tarikh yang memberi kesan yang berbeza sabah dan semenanjung untuk kita nantikan kemunculannya. Samada ia memberi kesan kepada kuasa Islam atau tidak, " Something must be done "




Berbuka di Kg Kobuni








Kesesakkan bandar Inanam yang mendera perasaan bertukar menjadi tenang dan damai sebaik saja kereta Ford Ranger Cikgu Anuar menyusur masuk ke kawasan perkampungan Kg Kobuni.

Ah..tenangnya suasana Kg ini...Sambil mata saya meneroka setiap sudut bukit-bukau yang memagari kampung kobuni. Perlahan-lahan perasaan tenang meresap masuk ke dalam hati saya.

Saya pertama kali melangkah masuk ke surau Kg kobuni yang dinamakan dengan surau Al Aqsa. Walaupun tidak sebesar mana, tapi cukup menampung kehadiran jamaah setiap kali solat berjamaah. Dalam keadaan sebegitupun orang-orang kampung tetap istiqamah mendirikan perintah Allah s.w.t...Kg Kobuni, Islammu menyentuh hatiku untuk lebih bersyukur.



Berbuka puasa bersama orang kampung

Sebenarnya, Kg kobuni ini memang sudah dikenali bukan sahaja disekitar daerah Inanam. Malah banyak institusi pengajian tinggi yang berlumba-lumba untuk mengadakan program termasuklah NGO-NGO Islam. Entah apa rahsia orang kampung disini.

Kalau disebabkan keindahan alam semulajadinya, memang ya. Kalau pada keramahan dan lemah lembut orang kampung disini memang sudah semestinya. Suku kaum Dusun yang majoritinya penghuni kampung Kobuni memang dikenali dengan lemah lembutnya.

Tiba-tiba wajah Nazrey Johani, vokalis kumpulan Raihan menjelma dalam minda saya. Beliau juga dari suku Dusun. Katanya.." kalau nak cari calon, carilah orang dusun. Setia kepada suami "..Wah, cepat-cepat saya mengusir fikiran yang bukan-bukan....Ujian orang bujang

Dan satu lagi, inilah satu-satunya kampung muslim ditengah-tengah deretan kampung non muslim sepanjang perjalanan dari bandar Inanam ke Kg Kobuni




Generasi muda Kobuni

Selesai solat Isyak, saya menggantikan cikgu Anuar untuk mengimami solat terawih pada malam itu. Mikrofon yang tidak berfungsi dengan baik memaksa saya menguatkan suara agar dapat didengari oleh saf muslimat dibelakang. Walaupun pitching suara saya agak lari kerana selsema, saya teruskan mengalunkan bacaaan terawih ala-ala Syeikh Al ghamidi. Sesekali tiun suara lari, sebijik macam suara serak-serak basah Amy Search.

Selesai salam, suara saya sudah hilang...fuh, nasib baik 11 rakaat


Saya menghabiskan masa more bersama anak-anak muda Kobuni...alahai, mereka ni pun lebih kurang macam saya juga rupanya, jejaka pemalu semuanya. Tapikan Rasulullah lebih pemalu dari seorang anak dara..

" ok, kamu kumpul team, besok-besok abang datang sama team lawan kamu punya team. Macamana ? saya cuba menarik minat mereka.

" ok bang !! semangat adik-adik Kobuni menerima pelawaan saya


Dalam perjalanan pulang, kami dihidangkan cerita silam cikgu Anuar masuk ke Kg Kobuni menyampaikan tazkirah lebih kurang 4 tahun lalu. Mudah-mudahan kami semua dapat menyambung kerja-kerja dakwah yang telah beliau usahakan hingga ke hari ini Kg Kobuni.


Takbiiiir!!!





1 Komen:

Tanpa Nama berkata...

Wah man Dusun ke???


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Real Estate. Powered by Blogger