Selasa, Oktober 30, 2007

Mencari Kebebasan



Uuh…semua sendi-sendi terasa lenguh..



Sepanjang berada diatas bas, ana tidak dapat mencari posisi yang sesuai untuk tidur selesa. Tengkuk dan bahagian belakang badan yang paling terasa sekali seksanya…kejang


Sudah sejam ana menunggu penuh sabar kedatangan akh KY. Ramai juga yang masih menunggu kenderaan masing-masing di Terminal Bas.



Itu dia…sampai juga akhirnya



Leganya...rasa seksa lenguh dan kejang selama 8 jam perjalanan dari Tawau ke Kota Kinabalu hilang beransur-ansur melihat beliau dari jauh bersalaman dengan beberapa pelajar UMS yang ana tak berapa kenal.


Entah apa rahsia beliau. Luruh semua rasa lenguh dan kejang.


Esok, baru ana bertolak ke Labuan



Kalau bukan subjek yang ‘kandas’, belum terlintas difikiran untuk berpijak semula di bumi Labuan. Ana seperti tidak mahu menerima kenyataan bahawa ana merupakan pelajar Kampus Antarabangsa Labuan. Sedikit saja yang mengingatkan tentang labuan, iaitu beberapa orang sahabat yang masih menuntut disana. Selain itu, labuan seolah-olah hilang dari memori ingatan ana…..berat sungguh hukuman ana keatas bumi labuan.



Monolog



Sejak di tahun ke-2 pengajian lagi, ana sudah membawa lari perasaan ana jauh dari suasana pembelajaran di kampus ini. Keinginan untuk mencari kemulian budi pekerti melalui proses pembudayaan ilmu yang sebenar, bertukar tempat dengan rasa bosan dan hilang rasa ghairah.


Banyak persoalan sebenarnya yang ana fikirkan…


Pertama, apakah benar system dan suasana yang wujud benar-benar menghasilkan produk manusia yang berfikir?


Kedua, jika disiplin ilmu yang memanusiakan manusia benar-benar diamalkan, kenapa hasil dan produknya tidak seperti yang sepatutnya? Bukankah tujuan akhir kepada ilmu iaitu akhlak dan keinsanan ?...


Lama ana merasakan kejanggalan yang berlaku ini.


Buku ‘budaya ilmu’ karangan Prof Syed Husein Alattas telah telah menjelaskan segala-galanya. Beliau menjelaskan bahawa, kebanyakkan institusi pengajian tinggi sekarang lebih mementingkan agenda pembelajaran bersifat komersial semata-mata. Pasaran menjadi kayu ukur berkualitinya seorang graduan atau tidak. Betul pada sesetengah tempat sahaja, secara keseluruhannya tidak boleh diterima. Bagaimana dengan soal pasak dan sendi dalam kehidupan manusia seperti keadilan, budaya dan nilai ?


Apalah makna segulung ijazah, kosong daripada nilai berfikir, buta minda dan lemah dari sudut kejiwaan. Akan beginikah nasib ana akhirnya ?




Bertemu Jawapan



Akhirnya, minat ana terluah kepada buku-buku ilmiah, diskusi-diskusi ilmiah dan laman web-laman web yang banyak berbincang dan membongkar erti kebenaran. Betul, kebenaran adalah matlamat akhir kepada proses pembelajaran dan pembudayaan ilmu. Kebenaranlah yang mengenyangkan minda, membangkitkan kemahuan dan meneguhkan pendirian. Suasana pembelajaran yang tidak menunjuk jalan kepada kebenaran, hasilnya rapuh dan mudah berbolak balik.


Ana tidak rela. Menggadai kebenaran dengan buta minda bermakna menjual kemuliaan seorang insan dengan kejahilan yang dihormati. Tidak mungkin…


Mungkin tidak ramai yang mahu memilih apa yang tinggi dan mulia, kerana sifat ambil mudah dan jalan singkat yang sudah mendarah daging.


Melalui 3 tahun pengajian begitu mudah dengan hanya mengejar nilai diatas kertas semata-mata, kerana hanya perlu membebankan otak hanya pada satu sudut sahaja. Bagi yang sedar bahawa tujuan menuntut ilmu adalah proses membentuk celik minda dan kemahuan yang tinggi untuk merubah suasana kepada yang lebih baik, nilai diatas kertas adalah perkara kedua penting.



Kebebasan…



Ya…ana mesti membebaskan minda ana daripada dikongkong oleh budaya yang wujud disini. Budaya yang memandulkan minda.


Jarang benar terdapat kuliah – kuliah yang mencetuskan satu penemuan baru dalam pemikiran. Yang ada hanyalah pelampiasan maklumat dan fakta sahaja. Pelajar didoktrinkan dengan kata-kata yang rendah nilai . kritikan dianggap kurang ajar. Sebahagian besar ahli akademik terlalu menjaga status quo, sehingga mematikan budaya penetasan idea oleh pelajar.



Cukuplah sekadar itu sahaja. Waktu zohor sudah masuk


3 Komen:

bayugunung berkata...

Maksud ilmu ialah maksud yang sampai ke dalam hati....

Tanpa Nama berkata...

Budaya Ilmu Pula ?

bayugunung berkata...

cuba bezakan antara exam orientation dan knowledge orientation...


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Real Estate. Powered by Blogger