Isnin, November 05, 2007

" Managing The Substances "




Tunas Baru




Ha..ha… ana ketawa dalam hati




Alhamdulillah....




Gembira melihat perkembangan anak-anak DG yang berkesinambungan




” Assalamualaikum abang ” sapa seorang junior dengan sopan. Pastinya salah seorang anak DG.




” Abang dulu presiden BADAR kan ?”. Sambungnya dalam loghat Sandakan. Aslih namanya.




” iya...” . ana menjawab...




Aslih bertanya dan ana menerangkan...




ceh, bertanduk ana dibuatnya. Sejak pertama kali sampai seminggu yang lalu, beberapa orang adik-adik junior antara segan dan tidak, bertanya khabar dan memperkenalkan diri. Terasa begitu istimewa pula diri ini. Mungkin inilah hikmahnya ana datang ke kampus Labuan ketika semua warga kampus sibuk berperang dengan final exam. Melihat generasi baru yang akan mewarisi perjuangan Islam, terasa berbaloi segala peluh keringat yang ditumpahkan selama ini. Lagipun, ada beberapa pertemuan yang ana sudah rancang dengan sahabat-sahabat yang bakal graduat disini.




Urusan ana sudah selesai dipejabat sekolah, tapi kesempatan ini ana mahu gunakan sebaiknya untuk beramah mesra dengan anak-anak DG. Mungkin pengalaman yang sedikit ini, bisa menjadi petunjuk bagi mereka yang baru setahun jagung meniti alam kampus.




Jauh di Teluk Sepanggar sana, usaha-usaha untuk melahirkan generasi pewaris perjuangan Islam selepas peristiwa ’hiject’ terus rancak berlaku. Seperti air yang mengalir, disekat bagaimanapun ia akan dapat meloloskan diri. Samada ia mencari laluan baru ataupun memberikan tekanan yang kuat sehingga tembok yang menghalang akan retak dan pecah.






Managing The Substance



Asalnya ’managing the substance, not only the symbol’, adalah petikan daripada ucapan Ketua Pemuda PAS pusat YB Salahudin Ayub. Dalam bahasa Melayunya ’substances’ dipanggil bentuk asal ataupun prinsip ataupun tonggak kepada setiap perkara.



’symbol’ ataupun simbol bermakna karakter ataupun kulit luar kepada prinsip ataupun tonggak.



Kenyataan ini sebenarnya adalah sebagai satu garis panduan kepada semua penggerak dakwah agar lebih terpimpin dalam mendepani masalah disekitar gerakan dakwah itu sendiri dan juga cabaran pada masa mendatang. Dakwah bukan sahaja soal masalah dalaman seperti soal tarbiah ahli tak cukup, tenaga penggerak tidak banyak dan pengurusan yang kurang cekap. Malah lebih dari itu diluar sana, bagaimana kita berhadapan dengan pelbagai institusi dakwah yang bergerak sama, bagaimana menjadi suara kepada rakyat dan juga bentuk-bantuk ancaman yang akan dihadapi.



Dalam skop yang lebih kecil lagi, inter-campus di bumi sabah ini khususnya ia mendesak kita untuk benar-benar mempersoal yang mana satu ’substance’ kita dan yang mana satu ’symbol’. Dakwah memang sudah lama bertapak di bumi sabah ini, tapi organisasi dakwahnya masih mencari arah untuk lebih tersusun pada masa akan datang. Hambatan inilah yang sering menjadikan kita kabur bagaimana untuk menyatukan gerak kerja yang meluncur laju kehadapan.



Masihkah kedengaran lagi soal tarbiah semenanjung dan tarbiah sabah. Masihkah kedengaran lagi ’aku tarbiah tawau, kau tarbiah kampus’. Kadang-kadang soal bahasa daerah pun diheret sama dalam kecelaruan ini. Entah apa sebenarnya yang difahami oleh si penutur tentang apa itu tarbiah ?! yang sibuk bertelagah barisan pimpinan atasan, ahli dibawah habis celaru haru biru.



Yang mana ’substances’ yang mana satu ’symbol’....entah, semua sama saja agaknya...



Kita mesti keluar daripada kebuntuan persoalan-persoalan yang berbentuk kulit luaran dan melihat kepada isi yang kita ingin perjuangkan. Suasana dakwah yang belum lagi ditekan seperti disemenanjung, mesti dimanfaatkan sebaiknya untuk meluncur laju kehadapan dengan perkongsian dan kesatuan gerak kerja yang lebih tersusun antara kampus. Soalnya, ’tekanan’ itu apa parameternya? Seorang ahli mungkin juga pimpinan, ’surat jemputan’ bertemu NC mungkin sudah cukup menggetarkan sendi-sendi lutut.



Persoalan besar yang perlu kita kembali perhalusi, iaitu ’substance’ kita, perlu jelas terutama dikalangan teraju pimpinan.



Seolah-olahnya, ’the big frame’ oleh kenyataan YB Salahudin Ayub adalah gambaran panggilan dan seruan kembali kepada kesatuan pada perkara prinsip.




”Pandu Cermat, Ingat Orang Yang Tersayang”







0 Komen:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Real Estate. Powered by Blogger