Selasa, Oktober 23, 2007

Jom Raya...

Hari Raya Pertama


Seawal pagi lagi, laungan takbir mengagungkan dan membesarkan Allah berulang-ulang di alunkan oleh jemaah masjid di pagi satu syawal. Alunan takbir hari raya yang menyentuh perasaan, menceriakan suasana pagi raya bercampur sayu.


Selesai khutbah Aidilfitri, kami sekeluarga berkumpul bersama, mengambil kesempatan untuk bermaaf-maafan. Seperti biasa emak akan menitiskan air mata, sebaik saja anak-anaknya mencium tangannya dan mendakapnya sambil memohon maaf. Hati seorang ibu, tersentuh melihat anak-anaknya yang jarang berkumpul bersama, semuanya ada disamping di pagi hari raya. Tidak dapat dibendung lagi air mata emak, satu demi satu anak-anak yang dibesarkannya mencium tangannya, memohon maaf dan mendakapnya. Bagi emak, itulah hadiah pengubat hati yang terbaik buatnya setiap kali syawal menjelma.




Hari Raya Ke-2



Kalut…cemas…risau



“sesat dimanalah agaknya anak dara 3 orang tu” ana kerisauan seorang diri


Setahu ana, ketiga-tiga mereka tidak pernah walau sekalipun pernah sampai ke area Bukit Quoin ni. Sambil memecut laju kereta proton saga kelabu, ana mengamati betul-betul setiap kereta yang berselisih dengan ana. tidak satupun….



“ salman kau di mana? Mereka sudah sampai dirumah ni” kata abang ana dalam telepon



“Eh, betulkah? Tanya ana kehairanan. Macamana pula diorang boleh tahu jalan masuk ke rumah ana. ish..ish..ish


Walaubagaimanapun, berita tersebut sudah membuatkan ana lega dan kembali tenang. Sampai nanti, ada perkara yang mereka bertiga perlu jelaskan.



Allah ! cepat-cepat ana turunkan hand brake kereta.



Dalam kelam kabut tadi, bercampur risau dan bimbang ana terlupa turunkan hand brake kereta. Patutlah ada bau macam benda hangus terbakar.


Di luar perkarangan rumah, ana dapat melihat dengan jelas Ukhti Nik Safilah, Suliani dan Zulaisyah sedang berborak dengan emak ana. Selepas solat maghrib, barulah kemusykilan yang membuatkan ana berasa cukup risau terjawab. Mereka sebenarnya pergi beraya di rumah datuk kepada ukhti Suliani di kampung sebelah. Jadi mereka singgah sekejap beraya dirumah ana. Mungkin itulah sebabnya beliau sudah biasa dengan jalan menuju ke kampung ana.




Hari Raya Ke-3


Hari ini ana beraya jauh sedikit. Pagi lagi teman serumah, ust Mohd Azam menghantar mesej mengajak ana pergi beraya di rumah Bro Zakaria.


Kebetulan pagi itu seorang lagi sahabat, Hardi, sudah merancang beraya di sekitar Bandar Tawau. Ana tumpang sekali, sambil beraya dirumahnya. Berbanding tetamu lain, mungkin analah orangnya yang tak terkira berapa kali ana datang bertamu.



Kg Table, Kg Titingan, Masjid Raya adalah antara lokasi yang menjadi sasaran kami. Letihnya, beraya sampai ke maghrib menjadi sebab yang paling mujarab melelapkan mata seawal pukul 9 malam.




Hari Raya Ke-4


Seperti hendak menghantar rombongan meminang pulak. Tapi adik perempuan ana kecil lagi.


Inilah konvoi beraya yang tidak pernah disaksikan oleh penduduk kampung ana. 5 buah kereta berisi padat dengan penumpang yang siap siaga menyerbu ke rumah ana. Dah macam sardin ana tengok mereka semua. Demi semangat ukhwah dan berziarah, sardin pun sardin lah. Terharu ana dibuatnya.




Terpaksalah mereka duduk rapatkan saf. Duduk rapat-rapat. Rumah ana kecil saja. Ruang dapur rumah lagi besar daripada ruang tamu.


Ana dimaklumkan hanya 12 orang yang akan datang beraya. Diketuai oleh akh KY, selainnya adalah junior PJ8.




Terkejutnya…




Hampir 20 orang semuanya termasuk batalion Unit Amal diketuai oleh Burhanudin ataupun biasa dipanggil bubu’.

Kedatangan mereka pada malam itu dijamu dengan sup saja dan kuih muih yang tak seberapa.

0 Komen:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Real Estate. Powered by Blogger