Khamis, Disember 18, 2008

Anak Kampung

Keluar sebentar menjenguk-jenguk keadaan Bandaraya Kota Kinabalu di sebelah petang, saya melalui beberapa barisan perumahan yang agak menyempitkan nafas bila diperhatikan dari sudut lokasi dan rekaciptanya. Kelihatan dua, tiga kanak-kanak sedang bermain kejar-kejar di ruang yang sempit dan terhad pergerakan. Lari jauh sikit, silap haribulan di lenyek kenderaan yang lalu lalang yang cuma beberapa meter dari tempat mereka bermain.


Kasihan saya melihat kanak-kanak yang hidup dibandar( tidak semua agaknya). Dunia alam kanak-kanak mereka sempit dan kecil. Ketika umur saya sebaya kanak-kanak ini, dunia permainan saya seluas mata memandang. Berlarilah sesuka hati, ke timur ada bukit-bukau pokok kelapa sawit. Main perang-perang paling sesuai dan paling kami gemari di situ. Ke barat, ada sungai yang mengalir jernih, suasana yang menguja untuk melakukan pelbagai aksi terjunan sukan olimpik walaupun tanpa papan anjal. Utara selatan, usah dibilang. Melastik burung, tangkap ikan, bermain guli, polis centri dan banyak lagi permainan yang tidak mungkin dirasai oleh kanak-kanak di bandar. Kalau tiba musim cuti sekolah, hanya bila teringat rotan bapa melibas dipunggung baru teringat pulang ke rumah. Ah, seronoknya hidup sebagai anak kampung.




Salah satu contoh



Rumah untuk hidup




Cubalah bayangkan, dengan keadaan kawasan perumahan yang padat, ruang halaman keliling rumah tidak ada, laman depan cukup-cukup untuk kereta parking. Ada sesetengah perumahan tu, nampak dari jauh macam tembok penjara, cuma ada satu tingkap sahaja. Ini rumah untuk orang kah atau reban untuk orang. Tidak ada bezanya dengan reban ayam.


Saya tidaklah menyalahkan penghuni rumah tersebut jika terpaksa tinggal dalam keadaan sebegitu kerana faktor ekonomi dan sebagainya. Tapi, bila melihat kepada trend pembinaan rumah yang ada sekarang ini, nampaknya pemaju tidak ada pilihan lain selain membina untuk 'kurangkan kos'. Dan lihatlah hasilnya, reban untuk orang tinggal.


Sebelum saya sampai ke destinasi yang dituju, pembinaan rumah yang sedemikian rupa sebenarnya adalah kesan-kesan fizikal dari sebuah kefahaman yang agak tegar dengan anutan 'kebendaan' semata-mata. Jadinya, rumah yang menepati fitrah manusia bagaimana agaknya?...itu kenalah arkiteknya pun kembali kepada anutan yang fitrah, bukan anutan 'kebendaan'. Kalau tak jelas lagi, mari saya bawa anda melihat arkiteknya di www.youmusthink.blogspot.com ( Dah tak ada idea macamana nak kasi ending posting kali nie )





1 Komen:

gopenghagen berkata...

rumah yg sempit akhirnya memaksa penghuninya mencari "kemerdekaan" di luar. anak2 akhirnya hidup liar dan tidak terkawal. rumah sempit dans esak juga mengundang nafsu celaka sumbang mahram. mahu lihat hasil langsung generasi rumah2 merpati ini'? pergilah ke bdr tun razak, KL...


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Real Estate. Powered by Blogger