Isnin, April 27, 2009

Tompinaiku, Bertimbang Taralah


PEMUDA Pakatan Rakyat mencapai keputusan sebulat suara mendesak Pembantu Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah, Datuk Japlin Akim meletakkan jawatannya setelah didapati bersalah oleh Lembaga Disiplin UMNO kerana mengamalkan politik wang."Memandangkan beliau telah ditahan reman selama tiga hari dan sedang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), maka adalah wajar beliau meletakkan jawatan," ujar jurucakap Pemuda Pakatan Rakyat, Abdul Razak Haji Jamil selepas membuat kenyataan akhbar lima perenggan di pejabat guamannya di Asiacity, Kota Kinabalu.


SEPAKAT....Razak (duduk), Teddy (dua dari kiri) dan Salman (kanan sekali) menunjukkan kenyataan akhbar bertulis mereka di pejabat guaman Razak. ( sumber Sabahkini.net)


....Lembab!!!


..tak apa, saya sabar


...Inikah Pemuda?!!


...biarkan saja, saya biarkan seperti lalat pening lalu depan hidung.

...Entah berapa banyak lagi kata-kata 'motivasi' sebegitu yang pernah saya terima. Ada yang pernah datang kepada saya, berhambur peluru 'itu tak kena, ini tak kena'. Andainya peluru tersebut adalah peluru sebenar, maka boleh nampak 1001 kesan tembakan di dinding, lantai dan atap pejabat tempat saya berdiri. Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan dengan menyuling semua yang masuk ke dalam telinga saya, menuju ke otak untuk proses kitar semula, sampai ke dasar hati menjadi pesan-pesan yang membangkitkan jiwa.

...Kerana apa?..kerana satu falsafah, "Muhammad Rasulullah s.a.w, bersifat tegas terhadap kaum kuffar, berkasih sayang sesama mukmin"


Ambil dan hayati semangat ini, sebagai ukuran juga sebagai had tatkala tiba di kemuncak perselisihan. Andai tujuan saudaramu masih dijalan yang sama, namun agak gelincir sedikit, keraslah membawanya pulang jika, itulah sahaja pilihan yang ada. Namun begitu, keras engkau terhadapnya, tidaklah sama pula kerasnya engkau seperti memukul musuh-musuhmu. Bertimbang taralah, tika engkau berhadapan musuhmu yang sebenar, sanggupkah engkau memukul tengkuk-tengkuk mereka atau engkau telah siap dengan langkah seribu, sedang saudaramu yang dalam pelukanmu itu sanggup pula engkau bertindak keras!


Alangkah malangnya kita wahai saudara-saudaraku, tengkuk-tengkuk musuh belum pun sempat di capai, saudaramu yang dalam tanggunganmu lebih dahulu rebah lantaran kerasnya engkau terhadapnya. Ingatlah pesan orang-orang tua dalam perjuangan ini, 'berselisisih itu rahmat, tetapi rahmat itu membawa kesatuan'. Dari arah manapun, kesatuan adalah puncaknya yang tertinggi, destinasi setiap perjalanan harapan dan intipati setiap yang terzahir.


Kita semua juga begitu..seharusnya begitu




0 Komen:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Real Estate. Powered by Blogger