Sabtu, Julai 05, 2008

Setiap Hari Adalah Sejarah, Kamu Dimana?


Hari ini saya dan Bro Lahirul bersama Bro Razak Jamil
Ketua Angkatan Muda Keadilan Sabah dan Bro Ramlan Naim bekas setiusaha AMK Sabah ke Pejabat Polis Karamunsing untuk mengemukakan laporan berkenaan akuan bersumpah Balasubramaniam yang diikrarkan pada 1 Julai 2008. Tepat pukul 8.30 pagi kami semua bertemu di perkarangan Pejabat Polis Karamunsing.

Selepas menjalani prosedur biasa, hanya Bro Ramlan saja yang dipanggil untuk diambil keterangan. Pada perkiraan kami, Bro Ramlan akan duduk selama 2 jam paling kurang untuk prosedur ambilan keterangan. Tidak sampai setengah jam, beliau sudah keluar. Beliau sendiri tidak menyangka prosedur kali ini agak mudah.



Burung Pipit

Saya mungkin umpama burung pipit yang menggunakan pa
ruhnya yang kerdil berisi air, mahu memadam api yang marak menggunung membakar tubuh Nabi Allah Ibrahim. Kalau diukur, siapalah pipit itu mahu menghalang kesombongan Namrud, singgahsananya dan bala tenteranya. Jika kerdilnya pipit itu sebagai alasan, kan banyak lagi burung-burung lain yang lebih gagah dan kuat. Tentu mudah saja kalau burung flamingo beramai-ramai memadam api yang marak menyala membakar Nabi Allah Ibrahim. Dengan alasan itulah burung-burung yang lain hanya terpaku melihat keadaan yang gegak gempita itu.


Seruan burung pipit itu jelas. " Aku tidak ditanya sa
mada ia berjaya atau tidak, tapi aku akan ditanya, buat atau tidak ? "



Untuk melihat kezaliman dan fitnah bersimpang siur bermaharajalela dengan tangan berpangku tunggu dan lihat adalah satu kezaliman juga. Jika benar DSAI bersalah, maka beliau sendirilah akan menjawab dihadapan Allah s.w.t kelak. Tapi jika DSAI benar dan tidak ada tangan-tangan yang cukup menghulurkan bantuan, maka saham kezaliman itu juga ada pada kita. Zalim kerana membantu si zalim dengan berpangku tangan tunggu dan lihat. Kamu dimana ?

6 Julai adalah juga hari yang bersejarah, dan setiap hari adalah sejarah. Tetapi kamu dimana ?



.....saya suka tajuk header www.rijal82.blogspot.com..........







2 Komen:

Tanpa Nama berkata...

Aku di sini...
Menatap hiba, memekik kebisuan...
suara kecil tapi besar di hatiku...
jasad kecil tapi jiwaku gergasi...
Jiwa kecil dan besar meronta dan memekik,
tapi tak disengar oleh sang gergasi besar...
yang angkuh dan sombong merakus sang kerdil...

Entah esok aku di mana.....???

Muslimin Agung berkata...

Entry yang menarik. 6 Julai cd bt persiapan praktikal bang. Hehehe


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Real Estate. Powered by Blogger